dimarts, 1 de setembre del 2009

El màrqueting viral

El màrqueting viral o la publicitat viral són termes emprats per a referir-se a les tècniques de màrqueting que intenten explotar xarxes socials i altres mitjans electrònics per a produir increments exponencials en "renom de marca" (Brand Awareness), mitjançant processos de autorreplicació viral anàlegs a l'expansió d'un virus informàtic.

Se sol basar en el boca a boca mitjançant mitjans electrònics; usa l'efecte de "xarxa social" creat per Internet i els moderns serveis de telefonia mòbil per a arribar a una gran quantitat de persones ràpidament.

També s'usa el terme màrqueting viral per a descriure campanyes de màrqueting encobert basades en Internet, incloent l'ús de blogs, de llocs aparentment amateurs, i d'altres formes de astroturfing dissenyades per a crear el boca a boca per a un nou producte o servei.

Freqüentment, l'objectiu de les campanyes de màrqueting viral és generar cobertura mediàtica mitjançant històries "inusuals", per un valor molt superior al pressupost per a publicitat de la companyia anunciant. El terme publicitat viral es refereix a la idea que la gent es passarà i compartirà continguts divertits i interessants.
Aquesta tècnica sovint està patrocinada per una marca, que busca generar coneixement d'un producte o servei. Els anuncis virals prenen sovint la forma de divertits videoclips o jocs Flash interactius, imatges, i fins i tot textos. La popularitat creixent del màrqueting viral es deu a la facilitat d'execució de la campanya, el seu cost relativament baix, (comparat amb campanyes de correu directe), bon "targeting", i una taxa de resposta alta i elevada. El principal avantatge d'aquesta forma de màrqueting consisteix en la seva capacitat d'aconseguir una gran quantitat de possibles clients interessats, a un baix cost. La tasca més difícil per a qualsevol companyia consisteix a adquirir i retenir una gran base de clients. Mitjançant l'ús d'Internet i els efectes de la publicitat per e-mail, els esforços de comunicació negoci-a-client (business-to-consumer o B2C) aconsegueixen molt major impacte que moltes altres eines. El màrqueting viral és una tècnica que evita les molèsties del spam: impulsa als usuaris d'un producte servei específic a contar-se'l als seus amics.
Aquesta és una recomanació "boca a boca" positiva. Una de les perspectives més reeixides que s'han trobat a l'hora d'aconseguir aquesta base de clients és la cridada Comunicacions de Màrqueting Integrades (Integrated Màrqueting Communications, IMC).

1 comentari:

  1. Cal anar amb compte amb les estratègies empresarials. ens mengen el cap amb campanyes seductores però que omplen molt poc l'ànima. siguem vius!

    ResponElimina